Woensdag 7 maart - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van cbcoeganda2018 - WaarBenJij.nu Woensdag 7 maart - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van cbcoeganda2018 - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 maart

Door: Marcia

09 Maart 2018 | Oeganda, Fort Portal

Voor t ontbijt heeft Jacob wat gedeeld over Gods stem verstaan. “Mijn schapen kennen mijn stem en volgen mij” joh 10:27

Omstreeks 8:00 uur onderweg naar de gevangenis in het dorpje bleek er iemand te zijn achtergebleven. Busje moest even terug om hem op te pikken. De andere auto ging vast naar de stad om spullen te kopen voor de mannen en vrouwen in de gevangenis aangezien we niet alles vanuit Nederland konden meenemen.
Maandverband, tandpasta, ondergoed en veel meer. Sommige vrouwen zijn in detentie bevallen dus we hebben ook wat babyspullen gebracht en luiers gekocht.

Voor de het gebouw zijn er bankjes waarop je moet plaatsnemen totdat je naar binnen geroepen wordt. Een bewaker kwam naar ons toelopen om te vermanen want Je mag absoluut niet staan anders denken ze dat je plannen aan het beramen bent om (een van) de gevangenen te helpen ontsnappen. ( zittend is dat natuuurlijk onmogelijk)

Pastor Bright is een van de mensen die ons in Fort Portal ondersteunt tijdens de conferentie waar wij spreken, onder andere met vertalen. Hij heeft een gevangenisbediening en komt daar wekelijks. Tijdens het wachten om naar binnen te kunnen vertelde hij ons allerlei indrukwekkende verhalen over hoe het er daarbinnen aan toegaat. Er zijn een aantal gevangenen die bepaalde privileges genieten. Ze hebben mensen in de gevangenis die voor hen werken en daarvoor betaald krijgen. Ze bepalen zelf wat ze willen eten en hebben zelfs een eigen keuken. Wanneer ze de stad in willen, komt er speciaal een auto en ze gaan onder bewaking hun boodschappen doen. Sommigen zijn gewoon rijk en anderen hebben een schuld van een zware misdaad op zich genomen en worden daar dik voor betaald. Ze doen het zodat ze een’ beter’ leven kunnen leiden dan wat ze buiten hebben in zware armoede.

De groep werd in tweeen gesplitst omdat er bij de mannen slechts een beperkt aantal bezoekers toegelaten mocht worden. Zo konden we zowel de mannen als de vrouwen gelijktijdig konden bezoeken. Ze gaven aan zo gezegend te zijn met de geschenken.
Jullie kennen ons niet maar komen van de andere kant van de wereld om ons te Zegenen. Ze waren ontroerd en heeel dankbaar. We konden ze vertellen dat wij ze niet kennen maar God kent ze en ziet ze. (Gods hart gaat over de aarde om genade te tonen aan wie loyaal zijn. Hij zegent wiens hart volkomen naar Hem uitbaat) 2 kronieken 16:9.

Enkele dames die nog niet bekeerd waren gaven hun hart aan Jezus en een aantal wilden direct de doop door onderdompeling. We hebben uitgelegd dat deze doop de dood en wederopstanding van Jezus symboliseert. De oude mens wordt onder water begraven zodat de nieuwe mens opstaat.
Er waren niet direct mogelijkheden voor een dergelijke doop maar de gevangenisleiding heeft toestemming gegeven om het op een later moment alsnog te doen. Wij gaan op zoek naar een opblaasbaar zwembad zodat pastor Bright met zijn gevolg dit werk kunnen voortzetten.

De vrouwen hebben allemaal hun eigen verhaal. Een van de vrouwen (78 jaar) zit al 25 jaar vast voor moord op haar zoon. Na diverse keren door hem te zijn verkracht was ze het zat en doodde hem met een machete. Inmiddels heeft ze haar leven aan Jezus gegeven en dient ze hem met vreugde.

Bij de mannen werden ze onthaald met muziek en gezang. Een van de mannen had het verlangen om gitaar te spelen en maakte dankbaar gebruik van. Hij was ook zeer getalenteerd

Na onze gevangenisbediening nodigde pastor Bright ons uit voor een huisbezoek. (Zijn huis is tegenover de gevangenis ) we maakten kennis met zijn vrouw en 3 kinderen waar we ook voor mochten bidden. Hij gaf aan dat de voeten die zijn gekomen naar dit dorp om zulk machtig werk te doen, zijn huis zeker niet over mochten slaan. Alle eer aan de Heer. We hebben een gebed van genezing uitgesproken over zijn oudste zoon van 5 jaar die net een kop groter was dan zijn pasgeboren zusje van 2 maanden. Je begrijpt iedereen was behoorlijk geraakt door dit tafereel. Tijdens de geboorte schijnen er een aantal cruciale fouten te zijn gemaakt waardoor hij niet alleen zuurstofgebrek heeft geleden maar ook ernstig lichamelijk letsel heeft opgelopen. De laatste bevalling ging ook niet geheel vlekkeloos. De navelstreng was om het keeltje gedraaid en andere dingen waardoor een keizersnee noodzakelijk was. Daarna werd moeder nog 3 keer geopereerd binnen een periode van 3 weken vanwege ernstige complicaties.

We hebben veel bewondering voor de pastor en zijn vrouw hoe ze ondanks deze moeilijkheden Gods liefde zichtbaar proberen te maken.

Ca 14:30 zijn we terug bij de cottages waar we een warme lunch genieten. Daarna vertrekken we direct weer naar Kibo Pentecostal Church voor de conferentie waar Jaap en Erna zullen spreken.

Het woord van Jaap gaat over Gods liefde, welke hij op een leuke en interactieve manier heeft gebracht. Een mooi voorbeeld was waarin Jaap een briefje van 20000 shilling vasthoudt en vraagt wie het wil hebben. Iedereen waarschijnlijk maar 1 persoon staat op om het te pakken. Een pakkende illustratie dat God het klaar heeft maar je moet het zelf pakken. Ook meteen een bewustwording dat ze geen afwachtende houding aannemen maar zelf in actie moeten komen. Het heeft echt gewerkt want de mensen deden echt mee en stelden interessante vragen waar ze echt mee zaten. Bijvoorbeeld “ heb ik wel Gods liefde als ik mijn buurman niet kan vergeven?”

Erna pakt het vervolg op over genezing en hoe dat is ingebed in de verzoening.
Na een persoonlijk verhaal vertelt ze hoe wij door Gods liefde genezing hebben ontvangen. Wederom actie vereist. De actie die nodig is, is geloof. God legt geen ziekte op je zodat je ervan leert. In de bijbel lees je alleen getuigenissen over hoe Jezus een ieder genas. Er is nergens een woord te vinden dat Hij ziekte op ons legt.

Door een heftige regenbui wordt de preek onderbroken. Maar Erna spreekt in authoriteit tegen de regen en na 5 minuten stopt het zodat deze belangrijke boodschap voortgezet kan worden.

Na het woord kwamen mensen naar voren voor genezing. Een van de mensen die naar voren kwam wilde sterker in het geloof worden. Er werd geboden voor vervulling van de heilige geest. Later bleek het de zus te zijn van de ernstig zieke man die in coma lag gisteren. Ze getuigde dat haar broer inmiddels wat heeft gegeten, hij heeft met haar gepraat en zelfs even geheel zelfstandig op zijn eigen benen gestaan. We hebben haar uitgenodigd om met ons te eten vanavond . Zij is onze ere gast.

19:30 keren we terug naar de conferentiezaal om de avond af te sluiten met de film War Room over een jonge succesvolle makelaar die van een van haar klanten een gebedsstrategie leert om haar wankele huwelijk te redden. De mensen waren erg enthousiast en prezen de naam van Jezus.

Tijdens de film heeft Stein nog gebeden voor een jongen met hartproblemen en hij voelde de pijn onmiddellijk verdwijnen.
Al met al is de dag heel vruchtbaar geweest en is de avond rond 23:30 afgesloten.

Morgen wacht ons weer een prachtige dag, shalom.

• 09 Maart 2018 - 20:44

Anneke R.:

Hallo lieve allemaal. Wat geweldig om over jullie ervaringen te lezen. Heel fijn om zo uitgebreid mee genomen te kunnen worden in jullie avontuur. God is een goede God en dat werkt Hij zo prachtig uit door jullie heen, fantastisch. Jullie zijn een zegen omdat jullie gezegend zijn !!!

• 09 Maart 2018 - 21:16

Betty:

Ha Marcia,

wat een mooie ontmoetingen hebben jullie. Gaaf dat het bezoek aan de gevangenis door is gegaan en geweldig om de honger naar God te ervaren zowel daar als tijdens de conferentie en om een zegen te mogen zijn voor hen. Ik moest denken aan de tekst:
    Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen! Rom 10:15
    Prachtig hoe jullie Gods liefde op zoveel verschilllende manieren laten zien. Jullie zijn een zegen en jullie worden ook zelf gezegend!

liefs,
    Betty

• 10 Maart 2018 - 18:20

Rik:

Man wat geweldig om dit te lezen zeg!! Echt indrukwekkend verslag Marcia. Veel indrukken, heftige dingen en avonturen die jullie mee maken.. maar wat hebben wij een grote God zeg..! Bedankt voor het delen en ik zit hier gewoon met kippevel:) Kan niet wachten om nog meer verhalen te lezen en te horen als jullie weer in Nederland zijn.

• 11 Maart 2018 - 13:24

Olof:

Ik lees jullie getuigenissen met kippenvel. Wat een voorrecht om te wandelen in Gods bestemming op jullie leven. Tot zegen van de mensen en tot eer van Hem.